Our WayW dniu 16 lipca br. odbyła się wizyta studyjna online w Irlandii. W spotkaniu uczestniczyli partnerzy projektu OURWAY i interesariusze z Bułgarii, Węgier, Polski, Hiszpanii i Francji wraz z interesariuszami z Departamentu Transportu, Turystyki i Sportu, Fáilte Ireland, Rady Hrabstwa Mayo i Rady Hrabstwa Donegal.

Celem tego spotkania było zaprezentowanie Greenways w Regionie Północnym i Zachodnim ze szczególnym odniesieniem do najlepszych praktyk stosowanych na Great Western Greenway. Spotkanie rozpoczął Patrick Devine (Northern and Western Regional Assembly) witając wszystkich uczestników. Podczas spotkania zaprezentowano najlepsze praktyki w zakresie funkcjonujących szlaków greenways. Jako pierwszy, David O'Malley - z Rady Hrabstwa Mayo przedstawił szlak Great Western Greenway (www.greenway.ie) zlokalizowany na zachodzie Irlandii, będący najdłuższym szlakiem terenowym, pieszym i rowerowym w Irlandii. Jego długość to 42 km z Westport do Achill i biegnie wzdłuż dawnej trasy kolejowej, która została zamknięta w 1937 r.

David O'Malley przedstawił również aktualne informacje na temat Great Western Greenway, począwszy od wczesnych etapów rozwoju greenway’a aż po dzień dzisiejszy. Great Western Greenway odwiedza rocznie 265 tys. osób, David podkreślił, że istotne jest regularne monitorowanie wpływ turystów na lokalną gospodarkę, korzystając z liczników znajdujących się na trasie, a także przeprowadzając ankiety wśród lokalnych właścicieli firm, hoteli, czy wypożyczalni rowerów.

Ronan Gallagher – z Rady Hrabstwa Donegal omówił rozwój sieci North West Greenway. (www.donegalcoco.ie/community/nwgreenway). North West Greenway Network to projekt prowadzony przez miasto Derry oraz Radę Okręgu Strabane współpracującą z Radą Powiatu Donegal, Departamentem Infrastruktury oraz Sustrans (brytyjska organizacja non-profit zajmująca się turystyką pieszą i rowerową). Celem projektu jest wybudowanie 46,5 km transgranicznego greenway’a do grudnia 2021 roku oraz zachęcenie minimum 500 osób do jazdy na rowerze lub spaceru do szkoły, pracy lub college'u do 2022 roku, a także zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery o ponad 300 ton węgla rocznie do 2023 roku. Następnie Michael Fitzsimons (Fáilte Ireland) przedstawił kwestie rozwoju i promocji greenways poprzez kanały marketingowe, na przykładzie marki Wild Atlantic Way https://www.wildatlanticway.com/home, prezentując najlepsze praktyki w zakresie łączenia doświadczeń odwiedzających greenway z istniejącymi w okolicy udogodnieniami i promowaniem ich wśród użytkowników, zarówno rdzennych jak i zagranicznych turystów. Opowiedział on również jak inicjatywa turystyczna Wild Atlantic Way łączy się z imprezą Cycle Sportif (2000 km trasy rowerowej wzdłuż zachodniego wybrzeża Irlandii z 17 oficjalnymi etapami z południa na północ).

Projekt pn. „Zachowanie i promocja dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego poprzez Zielone Szlaki” (OUR WAY) jest dofinansowany z Programu INTERREG EUROPA 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie:

https://www.interregeurope.eu/ourway  
https://www.facebook.com/OurwayEU  
https://twitter.com/OurWay18 

Our Way