logo samorzad

mapa stronykontaktniepelnosprawni

podkarpackie-logo

uchw sejmik2
 
uchw zarzad2
 
rcl-rzdowe-centrum-legislacyjne-160x80a
 
zam-publ

sprawy do

WYDANIE AKTUALNE PPS

pps mini 1 2017

ARCHIWALNE PRZEGLĄDY

przeglad-sterta-160

Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich

 

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

 

Program Operacyjny Rybactwo i Morze

Gospodarka w regionie

wrota-gospodarka

Kładka w Przemyślu, która już niebawem będzie gotowa, przeszła ważny sprawdzian. Odbyły się na niej statyczne i dynamiczne próby obciążeniowe. W tym celu 80 osób biegało, skakało i robiło przysiady, a specjalne czujniki rejestrowały jak pod wpływem tych obciążeń zachowuje się kładka.

Najpierw testy obciążeniowe

W czwartek 8 października odbyła się statyczna próba obciążeniowa kładki. Na jej konstrukcji  zostały umieszczone balasty o łącznej masie ponad 70-ciu ton, co jest równe wadze blisko 900 osób. Przed czwartkowym badaniem pracownicy jednostki badawczej wykonującej próbne obciążenie, zamontowali czujniki w kilku charakterystycznych punktach konstrukcji kładki: na powierzchni dolnej i górnej dźwigarów, na linach stalowych podwieszających kładkę, stalowym pylonie oraz żelbetowych podporach. Czujniki badały ugięcia, naprężenia i osiadania podpór.

Po tych próbach, w piątek 9 października zaplanowano próby dynamiczne. Wzięło w nich udział 60 uczniów Zespołu Szkół Elektronicznych i Ogólnokształcących im. Prof. Janusza Groszkowskiego w Przemyślu oraz 20 studentów Politechniki Rzeszowskiej.

Próby obciążeniowe polegały na kilku wejściach na kładkę grup osób o różnej liczebności, które chodziły, biegały, tupały i skakały po obiekcie, na wyraźne sygnały osoby prowadzącej. Było m.in. przejście swobodne, swobodny bieg, przejście zsynchronizowane oraz synchroniczne przysiady. W tym czasie czujniki rejestrowały, jak kładka zachowuje się, gdy korzysta z niej równocześnie tyle osób. Dokonaliśmy pomiarów ugięć i przemieszczeń kładki pod wpływem obciążenia ruchem pieszych. Wszystko po to, aby być pewnym, że ugięcia nie są większe od tych, które przewidziano w projekcie – informuje Mirosław Gucwa, Menadżer Projektu, Skanska.

Nietypowy montaż

Montaż kładki odbywał się na terenie zalewowym, równolegle do brzegów rzeki. Wynikało to z braku możliwości ingerowania rusztowaniami tymczasowymi w koryto rzeki, gdyż teren ten znajduje się w zabytkowej części miasta oraz jest objęty projektem Natura 2000. Następnie kładka została obrócona o 90 stopni i w ten sposób połączyła dwie ulice.

Kładka w liczbach

Konstrukcję kładki tworzy stalowy pylon o wysokości 38 m wraz z dwoma dźwigarami z drewna klejonego o wysokości 155 cm i długości 138 m, stężonymi stalowym rusztem. Dźwigary są jednocześnie balustradami. Kładka została podwieszona za pomocą 24 stalowych lin o średnicy 32 oraz 40 mm. Jej pokład oraz wewnętrzne obicie zostały wykonane z drewna kompozytowego odpornego na działanie warunków atmosferycznych. Cała konstrukcja waży blisko 175 ton.

Atrakcyjna przeprawa

Kładka połączy dwa popularne w Przemyślu deptaki: Wybrzeże Józefa Piłsudskiego z Wybrzeżem Ojca Św. Jana Pawła II. To spore ułatwienie dla pieszych, którym przeprawa z jednej części miasta do drugiej skróci drogę. Kładka będzie też atrakcją dla rowerzystów, chętnie jeżdżących nad Sanem.

Kładka jest jednym z elementów większego projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej", w ramach którego na Podkarpaciu ma powstać blisko 460 kilometrów oznakowanej trasy rowerowej. Budowa przemyskiej kładki wraz z otaczającą ją infrastrukturą, m.in. Miejscem Obsługi Rowerzystów to koszt 4,8 mln złotych. Większość pieniędzy pochodzi z Funduszy Europejskich. Wykonawcą jest Skanska S.A., inwestorem - Województwo Podkarpackie.

Monika Konopka
Biuro prasowe UMWP
Fot. W. Wołczyk

Statystyka

Odwiedza nas 614 gości oraz 0 użytkowników.