logo samorzad

mapa stronykontaktniepelnosprawni

podkarpackie-logo

uchw sejmik2
 
uchw zarzad2
 
rcl-rzdowe-centrum-legislacyjne-160x80a
 
zam-publ

sprawy do

WYDANIE AKTUALNE PPS

pps 16 02

ARCHIWALNE PRZEGLĄDY

przeglad-sterta-160

Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich

 

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

 

Program Operacyjny Rybactwo i Morze

W Urzędzie Marszałkowskim w Rzeszowie powstał specjalny zespół ekspertów, który zajmie się ratowaniem podkarpackiej kolei. Na jednym z pierwszych spotkań, które odbędzie się 17 lutego będą rozmawiac o przyszłości linii nr 108 kursującej na trasie Jasło-Zagórz.

 
Związkowcy, samorządowcy, przedstawiciele spółek kolejowych wyłonili ze swojego grona grupę osób, która będzie organem doradczym dla Przewozów Regionalnych i samorządu województwa. W ten sposób powstał „Zespół ds. optymalizacji rozkładów jazdy pociągów i inwestycji towarzyszących poprawie oferty przewozowej”. Pomagać mu będą mniejsze podzespoły utworzone dla każdej linii kolejowej z osobna.

- Kierunek jest jasny i oczywisty, chcemy ożywić przewozy pasażerskie. Musimy znaleźć sposoby aby zachęcić pasażerów do korzystania z kolei. Stąd też nasze ostatnie kroki, spotkania, ale również plany inwestycyjne, które wielokrotnie prezentowaliśmy. Liczę, że zespół nam w tym mocno pomoże – powiedział wicemarszałek Wojciech Buczak.

- Cieszę się i dziękuję panu marszałkowi, że powołał ten zespół. Doczekaliśmy się chwili, w której będziemy mieli na coś wpływ. To ważny krok w naszej współpracy – powiedział Jan Szczepański, który w zespole będzie reprezentował związki zawodowe PLK. Jego powstanie to również realizacja porozumienia ze związkami zawodowymi.

Podczas spotkania pojawiły się już pierwsze propozycje i pomysły, które analizowane będą już podczas spotkań zespołu i jego podzespołów.

W skład zespołu głównego weszli: Jan Lech, Sławomir Chmiel i w zastępstwie Jacek Guzik (Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego), Krzysztof Pawlak i Lesław Świętoniowski (Przewozy Regionalne), Marek Małacha, Krzysztof Leszkowicz (Polskie Linie Kolejowe), Krzysztof Bożek i w zastępstwie Teodor Więcek (Przewozy Regionalne - związki zawodowe), Jan Szczepański i w zastępstwie Andrzej Kubas (PLK – związki zawodowe).

Skład podzespołów zostanie uzupełniony w najbliższych dniach, ponieważ podczas środowego spotkania zabrakło przedstawicieli niektórych samorządów. Wszyscy obecni zgłosili akces do pracy w tych podzespołach, pierwsze posiedzenie grupy zajmującej się linią 108 zaplanowano już na 17.lutego.

Pociagi kursujące na trasie Jasło – Zagórz przestały kursowac 1 stycznia 2015 roku. Powodem likwidacji połączeń jest brak pieniędzy w samorządowej kasie spowodowany m.in. zmniejszeniem o 60 milionów złotych wpływów z tzw. janosikowego. Dodatkowo jak tłumaczy marszałek województwa Władysław Ortyl, utrzymanie niektórych linii jest nierentowne, bo jeździ nimi zbyt mało pasażerów. Z wyliczeń Urzędu Marszałkowskiego wynika, że w 2014 roku średnia frekwencja wynosiła 11 osób w pociągu, a średnia rentowność ok. 5 %. W obliczeniach wzięto pod uwagę dochód ze sprzedaży biletów w stosunku do dopłat, jakie z tytułu utrzymania linii musiał ponieść Urząd Marszałkowski.

http://www.isanok.pl/aktualnosc/id15121,po-nowe-rozwiazania-dla-kolei